Deze pagina is op dit moment in onderhoud!

VERKEERSREGELAARS

Om de hele colonne veilig tussen het overige verkeer door te loodsen maken wij gebruik van gecertificeerde verkeersregelaars. Na aanmelding ontvangen zij van ons een inlogcode voor de site van de SVNL. Hier kan een online cursus gevolgd worden, gevolgd door een officiëel examen. Als je bent geslaagd ontvang je van de SNVL hiervan een verklaring, deze blijft een jaar geldig. Deze verklaring stuur je naar ons op en wij zorgen dat je een officiële pas krijgt en kunnen je aanmelden bij de vergunningsaanvraag voor ons evenement.

Met de pas is het mogelijk om ook bij andere evenementen te worden ingezet als verkeersregelaar, geef daarvoor je gegevens tijdig door aan de organisatie waarvoor je ingezet wilt worden.

Voor de Steenwiekertoornrun zorgen wij voor het officiële hesje, een pen en papier, een natje en een droogje en natuurlijk heel veel plezier.

Indien nodig doen wij ook een beroep op je voor het begeleiden van cliënten en eventuele andere hand en spandiensten.

Onze “vaste” groep verkeersregelaars ontvangen automatisch een e-mail van de coördinator voor verlenging van de pas. Neem s.v.p. even de moeite om te laten weten of wij weer op je mogen rekenen of niet, dat scheelt ons een hoop spanning. Wij proberen ons team namelijk goed gevuld te krijgen, zonder dat er een overkill aan verkeersregelaars ontstaat.

MOBIELE VERKEERSREGELAARS

Het overgrote deel van onze verkeersregelaars zijn (solo)motorrijders. Met dit voertuig is het namelijk makkelijk manoeuvreren, kan met gepaste snelheid de colonne worden ingehaald en het is snel en veilig weg te zetten bij bijvoorbeeld een kruising. Omdat de colonne met een zeer beperkte snelheid en onder politiebegeleiding rijdt, hoef je geen zeer ervaren motorrijder te zijn om als verkeersregelaar deel te nemen. We verwachten van iedereen dat hij/zij binnen zijn eigen kunnen opereert. De motoragent die op kop rijdt zorgt ervoor dat je tijdig op de juiste positie staat en kan je desnoods bijstaan.

Ook achter de groep verkeersregelaars rijd altijd een zeer ervaren verkeersregelaar, die desnoods nog hulp kan bieden indien nodig. Kortom, je komt er nooit alleen voor te staan.

Om je zo goed mogelijk voor te bereiden op je taak wordt de route ook van te voren al een keer gereden. Hiervoor worden drie data gepland, waarvan je er minimaal één verplicht bent deel te nemen. Samen met de coördinator verkeersregelaars rij je dan de hele route en hij wijst je dan op bijzonderheden en aandachtspunten.

VERKEERSREGELAAR TE VOET

Als afsluiting van de rit maken wij steevast een ronde door het centrum van Steenwijk en wel om de toren van de St. Clemenskerk of grote kerk. Aan deze toren, de Steenwiekertoorn dankt de run zijn naam. In 2015 mochten wij daarbij door de winkelstraat, normaliter een voetgangersgebied. Ook in 2016 mochten wij weer door de winkelstraat. Wat een groots onthaal was dat!!

Dit vergt natuurlijk wel even wat extra aandacht. Winkelend publiek, kijkers, kinderen, wij en ander verkeer moeten allemaal veilig zijn en blijven tijdens onze passage. Omdat de snelheid echt teruggebracht wordt naar stapvoets is gebleken dat het hier handiger is als de verkeersregelaars te voet de colonne begeleiden. Het zou dan ook zeer welkom zijn indien een aantal mensen zich willen aanmelden om dit gedeelte te assisteren, zodat de motorrijders ingezet kunnen worden bij de toegangswegen naar het centrum. Al met al wordt je dan vanaf ca. 16.00uur tot 17.00uur ingezet. Maar dat ene uurtje maakt voor ons een groot verschil.

Wil je daarnaast ook nog als vrijwilliger assisteren, dan is dat natuurlijk ook zeer welkom.

rontie omme de toorn
rondje om de toren

VERKEERSREGELAARS

Wil je graag meer weten over de functie van verkeersregelaar of wil jij je aanmelden?

STUUR EEN E-MAIL NAAR DE COÖRDINATOR VERKEERSREGELAARS

(MARCEL VAN DEN HOF)

De verkeersregelaars volgen jaarlijks een cursus via e-learning bij de SVNL. Naast deze online opleiding met examen, zijn de mobiele verkeersregelaars ook verplicht minimaal 1x de route met de coördinator voor te rijden, om alle bijzonderheden van hun taak te leren kennen. Ook deze groep ontvangt geen vergoeding voor hun werk. De stichting verzorgt wel de benodigde officiële hesjes en communicatiemiddelen.

Een verslag van het voorrijden van 2018 vind u verderop op deze site.